Zawód i specjalność:
- Nauczyciel akademicki
- Specjalista w zakresie teorii wychowania i komunikacji interpersonalnej
- Specjalista w zakresie terapii metodą „PCA” (Podejście Skoncentrowane na Osobę)
Tytuły:
- Doktor nauk humanistycznych
Funkcje:
- Adiunkt w Zakładzie Teorii Wychowania na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- Terapeuta
Przynależność do stowarzyszeń zawodowych:
- Association for the Development of the Person Centered Approach
- Polskie Towarzystwo Terapeutyczne
- Polskie Towarzystwo Pedagogiczne
- Polskie Towarzystwo Psychologiczne
Kontakt:
- jjjanina@wp.pl
- tel.: 0604 950 014; 081 743224
Działalność zawodowa:
Główny nurt działalności dydaktycznej, naukowej i praktycznej, skupia się na realizacji obowiązków wynikających z zatrudnienia w Zakładzie Teorii Wychowania Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie. Przedmiotem jej zainteresowań jest rozwijanie umiejętności psychopedagogicznych i terapeutycznych, czego potwierdzeniem jest dorobek naukowy w tym zakresie.
Jest autorką 40 artykułów opublikowanych m.in. w takich czasopismach jak: „The Person – Centered Journal”, „Kwartalnik Pedagogiczny”, „Annales Universitatis Maria Curie – Skłodowska”, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”, „Nowa Szkoła”. Na pozycje zwarte składają się dwie książki : „Samoaktualizacja w teorii i praktyce kształcenia nauczycieli” (Lublin, 1993,1998, 2000, 2003) i „Rozwijanie umiejętności psychopedagogicznych w procesie kształcenia nauczycieli” (Lublin, 2002).
W ramach zajęć ze studentami prowadzi seminaria magisterskie i dyplomowe, których problematyka jest skoncentrowana na badaniu zależności między umiejętnościami psychopedagogicznymi nauczycieli a zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży, agresją w interakcjach, poziomem samoaktualizacji, doświadczanym stresem itp. Inne realizowane przedmioty ze studentami to m. in.: wykłady z teorii wychowania oraz nieprzystosowania społecznego, etyki zawodu nauczyciela, ćwiczenia realizowane metodą „żywego uczenia”, a w formie warsztatów: komunikacja interpersonalna, trening interpersonalny, kontakt terapeutyczny.
Jej działalność dydaktyczna wykroczyła także poza struktury uniwersyteckie. Jest to realizacja takich zadań jak:
- Warsztaty rozwijające umiejętności psychopedagogiczne i komunikacyjne nauczycieli.
- Warsztaty integrujące zespoły nauczycielskie
- Warsztaty rozwijające umiejętności wychowawcze „matek” pracujących w Wioskach Dziecięcych SOS, w Biłgoraju i Kraśniku
- Warsztaty rozwijające kompetencje psychopedagogiczne i komunikacyjne dla kuratorów sadowych.
- Psychoterapia nerwic młodzieży i dorosłych.
Po obronie rozprawy doktorskiej, pt.: „Efektywność treningu interpersonalnego w procesie samowychowania studentów”, kontynuowała pracę naukową rozwijając jednocześnie swoje umiejętności psychopedagogiczne, terapeutyczne, umiejętności pracy z grupą oraz indywidualnej pracy z dziećmi, młodzieżą, rodzicami i nauczycielami. W związku z tymi zadaniami uczestniczyła w wielu szkoleniach i warsztatach zarówno krajowych jak i zagranicznych. Zainteresowana była głównie orientacją humanistyczną w psychopedagogice i systemami edukacyjnymi pracującymi w oparciu o podejście skoncentrowane na osobę, Carla Rogera. Czterokrotnie uczestniczyła w warsztatach prowadzonych przez twórcę psychologii humanistycznej Carla Rogersa, zdobywając tym sposobem wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne (Węgry, Irlandia, Francja).
Realizowała również zadania badawcze w ramach międzynarodowego programu TEMPUS Joint European Project ADEPT.
Dwukrotny pobyt na Uniwersytecie W Exeter w Anglii (rok 1993, 1995) utwierdził ją w przekonaniu, że warunkiem końca szkoły tradycyjnej, a tym samym kondycji psychofizycznej dzieci i młodzieży, jest zmiana systemu kształcenia nauczycieli.
W latach 1990 – 2005 uczestniczyła czynnie w 29 kongresach (w tym 15 międzynarodowych), oraz w 16 szkoleniach (Anglia, Irlandia, Francja, Grecja, Węgry). Efektem tych szkoleń jest uzyskanie certyfikatów stwierdzających zdobycie kwalifikacji w zakresie pracy grupowej i indywidualnej z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi, metodą „PCA” (Podejścia Skoncentrowanego na Osobę).
Zainteresowania dodatkowe:
- Filozofia,
- Psychoanaliza,
- Hipnoterapia,
- Treningi Relaksacyjne i Wizualizacyjne,
- Programowanie neurolingwistyczne.
Publikacje 1995 – 2006:
publikacje książkowe
- Samoaktualizacja w teorii i praktyce kształcenia nauczycieli, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000.
- Rozwijanie umiejętności psychopedagogicznych w procesie kształcenia nauczycieli, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002.
artykuły
- Psychologia humanistyczna w psychopedagogicznym kształceniu nauczycieli. Cechy osobowości i zachowania nauczyciela uniemożliwiające rozwojową interakcję z uczniem, „Nowa Szkoła” 5/1995 nr 5, s.7-12
- Psychologia humanistyczna w psychopedagogicznym kształceniu nauczycieli. Empatia. „Nowa Szkoła” 1995 nr 8, s.13-16.
- Zastosowanie pojęcia „Gestalt” w pedagogicznym kształceniu nauczycieli. [w:] Alternatywne modele kształcenia nauczycieli, red. M. Ochmański, UMCS, Lublin 1995, s.173-183
- Podejście „Gestalt” w rozwijaniu umiejętności psychopedagogicznych, [w:] Annales Universitatis Mariae Curie – Skłodowska, Lublin Polonia, t. VIII, 1995, s. 33-49.
- Wpływ zainteresowań artystycznych dzieci i młodzieży z domów dziecka na poziom ich samoaktualizacji. [w:] Edukacja estetyczna w perspektywie przemian szkoły współczesnej, red. A. Białkownski, UMCS, Lublin 1997, str. 92-101.
- Subkultury młodzieżowe. Norma czy symptom, „Opieka. Wychowanie. Terapia”, nr 1, 1998, str. 37-39
- Postawy nauczyciela warunkiem sukcesu pracy wychowawczej. [w:] Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą, red. M. Łobocki. UMCS, Lublin 1998, s. 31-41.
- Subkultury w opinii młodzieży, „Problemy Opiekuńczo Wychowawcze”, nr 10, 1998, s. 22-23
- Przemoc w interakcjach młodzieży,. „Szkoła Specjalna”, nr 5,1998, s. 324-334.
- Przemoc w opinii młodzieży, „Problemy Opiekuńczo -Wychowawcze” nr 1/1999 , s. 32-34
- Niwelowanie postaw agresywnych w interakcjach młodzieży, [w:] Postępy Psychoterapii. Tom II, red. L. Gapik. Wyd. P.W. „Intrfund”, Poznań 1999, s.140-154.
- Błąd wychowawczy nauczyciela a agresja uczniów, „Nowa szkoła”, 2000 nr 3, s. 41-45.
- Bezradność psychopedagogiczna nauczyciela i błąd wychowawczy nauczyciela a agresja uczniów, „Opieka. Wychowanie. Terapia”, nr 3/43, 2000, s. 13-16.
- Technika treningu interpersonalnego, [w:] Z zagadnień modernizacji kształcenia pedagogicznego studentów, red. M. Łobocki, UMCS, Lublin, 2001, s. 61-73.
- Kompetencje Psychopedagogiczne nauczycieli – warunkiem końca szkoły tradycyjnej, [w:] Unifikacja czy tożsamość edukacyjna w kształceniu pedagogicznym nauczycieli u progu zjednoczenia z Europą, red. R. Parzęcki, I. M. Strachanowska, Bydgoszcz 2001, s. 232-240.
- Przekraczanie praw osoby – dziecka w interakcji. Konsekwencje. Przeciwdziałanie, [w:] Człowiek i człowieczeństwo. Strategie bycia i stawania się człowiekiem. Fenomenologia człowieczeństwa, red. H. Romanowska – Łakomy, H. Kędzierska, t. I, Olsztyn 2002, s. 257-263.
- Application of Carl Rogers’ Psychology to the Training of Teachers, „The Person – Centered Journal” (An Internationl Journal Published for The Development of The Person – Centered Approach), Volume 9, Number 1, 2002, s. 49-58.
- Prawa dziecka – Osoby a pedagogiczna rzeczywistość, [w:] Praca opiekuńczo – wychowawcza w szkole i innych instytucjach oświatowych. red. Cz. Kępski, UMCS Lublin 2005.
Inne informacje:
Udział w ważniejszych konferencjach
10 th World Congres for Sexology, 18 – 22 czerwiec 1991
- Sekcja: Edukacja seksualna dzieci i młodzieży.
- Holandia – Amsterdam
„A Person -Centered Approach to Cross – Cultural Communication”
- 17-23 czerwca 1994
- Szczyrk – Polska
„Kształcenie nauczycieli – Dylematy i doświadczenia” TEMPUS Joint European Project ADEPT
- 24-27 czerwca 1993
- Sulejówek
TEMPUS Joint European Project ADEPT
- 30 czerwca – 02 lipca 1995
- Warszawa – Miedzeszyn
Tempus JEP Adept (Joint European Project for the Advancement of Democratic Education for Polish Teachers)
- 04-05 października 1995
- Warszawa
17th World Congres of Psychotherapy.
- 23-28 sierpień 1998
- Warszawa
II Ogólnopolski Kongres; „Postępy Psychoterapii”
- 15-17 październik 1998
- Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
- Poznań
„The Quality of Presence: Exploring Person – Centered Frontiers”
- 06-09 październik 1999
- Słowacja – Bratysława
ADPCA (Association for the Development of the Person – Centered Approach)
- 30 maj-3 czerwiec 2001
- Manchester – Anglia
Pobyty studyjne w placówkach zagranicznych
Program TEMPUS JEP ADEPT na Uniwersytecie w Exeter – Anglia, rok 1993 i 1994
Udział w ważniejszych warsztatach międzynarodowych
„Cross Cultural Communication Workshop” (prowadzone przez Carla Rogersa)
- Lipiec 1983
- Węgry – Seged (certyficat)
A Person – Centered Approach to Cross – Cultural Communication „Creative Approaches to Cross-Cultural Communication” (prowadzony przez Carla Rogersa)
- 12-20 Lipiec 1985
- Dublin – Irlandia (certyficat)
„Cross – Cultural Communication Workshop” (prowadzone przez Carla Rogersa)
- 10-17 lipiec 1986
- Chatenay – Malabry – Francja (certyficat)
Międzynarodowe Seminarium Naukowe „Kształcenie Nauczycieli” w ramach programu LEROPOL
- 23, 11 – 04.12, 1991
- Holandia
10th International Organization Transformation Symposium „Taking Responsibility. Working Together”
- 17-22 sierpień 1992
- Szwecja – Tallberg
Center Person Approach in Education
- 11-14 listopad 1992
- Węgry – Budapeszt
„A Person Centered Approach to Cross Cultural Communication”
- 04-10 lipiec 1993
- Węgry – Budapeszt
„Person – Centered Approach in Education”
- 09-16 listopad 1993
- Belgia – Antwerpia
V Międzynarodowe Forum PCA (Person Centered Approach)
- 29 czerwiec-11 lipiec 1995
- Grecja – Saloniki (certyficat)
„La Jola Program”
- 28 maj-04 czerwiec 1997
- Austria – Grossrussbach (certyficat)
WILL International (Instytut Żywego Uczenia)
- 20-24 maj 1999
- Wojciechów
ADPCA (Association for the Development Of the Person – Centered Approach)
- 27 – 31 lipiec 2005
- Warwick University – Anglia (certyfikat)